Ryby
1. Wyjaśnij, jak ryby są przystosowane do życia w wodzie. Uwzględnij:
- pokrycie ciała
- mechanizm wymiany gazowej.
2. Wyjaśnij dlaczego ryba zatrzymuje się przed szybą, choć przeszkody tej nie widzi.
3. Wyjaśnij mechanizm regulacji wodno-mineralnej ryb słodko- i słonowodnych. (rola nerek)
4. Porównaj budowę i działanie układu krążenia ryb i bezszczękowców.
5. Porównaj budowę mózgu ryb kostno- (posługujących się głównie wzrokiem) i chrzęstnoszkieletowych (posługujących się głównie węchem).
6. Jaki jest kierunek wędrówek węgorza i łososia. W jakim celu ryby te podejmują takie węrówki.
Płazy
1. Uzasadnij, uwzględniając budowę skóry, sposób wentylacji płuc oraz budowę szkieletu, że płazy sa zwierzętami dwuśrodowiskowymi.
2. Jakie zmiany w budowie i funkcjonowaniu układu krwionośnego płazów wywołało pojawienie się płuc w ewolucji tej gromady kręgowców.
3. Porównaj móżdżek żaby i okonia.
4. Wyjaśnij, dlaczego u żab, które większość życia spędzają na lądzie, proces rozrodu odbywa się w wodzie.
5. Dorosłe żaby wydalają mocznik, natomiast kijanki wydalają amoniak. Wykaż znaczenie przystosowawcze mechanizmu wydalania u dorosłych płazów i ich larw.